Aktualności

Środa 23 lipca 2017
Zamknij wpis

„Ad maiora natus sum”. Pielgrzymka ministrantów szlakiem św. Stanisława Kostki do Rzymu

W przeżywanym w Polsce roku poświęconym św. Stanisławowi Kostce, ministranci z Międzyzdrojów i Świnoujścia ze swoimi rodzicami i kapłanami udali się w dniach od 11 do 15 czerwca br. na pielgrzymkę do Wiecznego Miasta. W poniedziałkowy poranek z błogosławieństwem międzyzdrojskiego proboszcza ks. prałata dr. Mariana Jana Wittlieba wyruszyliśmy szlakiem Patrona ministrantów do Rzymu.

W pierwszym dniu pielgrzymowania z racji bliskości hotelu zwiedziliśmy Wzgórze Laterańskie z Bazyliką i Baptysterium, poznając historię papiestwa, początków Kościoła i katedrę Rzymu. Następnie wąskimi uliczkami przeszliśmy do Colosseum – teatru Flawiuszy, które swoją wielkością i znaczeniem historycznym zrobiło wrażenie na ministrantach. Tam każdego roku w Wielki Piątek Papież odprawia Drogę Krzyżową. Później wśród ruin dawnej potęgi cesarstwa rzymskiego przeszliśmy przez Forum Romanum, gdzie podziwialiśmy historyczne centrum. Zobaczyliśmy stary, niepozorny budynek Curia Julia, gdzie zbierał się starożytny Senat Rzymski i wysłuchaliśmy historii tworzenia się imperium romanum. Później przez Kapitol, Plac Wenecki z Ołtarzem Ojczyzny przeszliśmy na Kwirynał. Naprzeciw prezydenckiego pałacu (niegdyś papieskiego) znajduje się kościół pw. św. Andrzeja, w którym znajdował się  dawny nowicjat jezuitów, w którym przebywał św. Stanisław. W jego  pokoju,  który obecnie jest kaplicą, mogliśmy zobaczyć, jak św. Stanisław przeszedł do wieczności, co dłutem pięknie ukazał francuski rzeźbiarz Pierre Le Gros. Przy relikwiach Świętego odmówiliśmy modlitwy i litanię za ministrantów i ich rodziny, prosząc o powołania. Marmurowe łoże ze św. Stanisławem zostanie nam na długo w pamięci. Zwiedzając dalej Rzym, idąc przez piękne place z fontannami, dotarliśmy do kościoła św. Stanisława w którym gromadzą się Polacy. Na włoską kolację poszliśmy do zabytkowej dzielnicy Trastevere.

W kolejnym dniu pielgrzymowania udaliśmy się do Watykanu na audiencję z papieżem Franciszkiem. Grupa została przywitana przez ks. Pawła Ptasznika – pracownika Sekretariatu Stanu. Wytypowani reprezentanci grupy ze wzruszeniem przywitali się z Następcą św. Piotra i przekazali pozdrowienia. Po audiencji przeszliśmy do Domu Generalnego Jezuitów, aby od postulatora generalnego odebrać relikwie św. Stanisława Kostki I stopnia dla parafii w Międzyzdrojach, które odtąd towarzyszyły nam podczas pielgrzymki.

Wczesnym rankiem w czwartek, znowu zawitaliśmy na Watykanie, aby wziąć udział w porannej Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II. Zgromadziło się wielu kapłanów i pielgrzymów z Polski,  prosząc razem z nami o wstawiennictwo świętego Papieża Polaka. Po Eucharystii ministranci bazyliki św. Piotra Apostoła, którzy należą do watykańskiego preseminarium św. Piusa X, oprowadzili nas po niej i opowiedzieli o służbie i swoim życiu. Wielu z naszych ministrantów chciało tam zostać. Zeszliśmy z nimi do grot watykańskich i wjechaliśmy na kopułę bazyliki. Piękna pogoda umożliwiła oglądanie panoramy Rzymu. Zwiedziliśmy także ogrody watykańskie i muzea z Kaplicą Sykstyńską, w której wybiera się papieża podczas konklawe.

W ostatnim dniu odwiedziliśmy kolejną bazylikę większą Rzymu – Santa Maria Maggiore z kaplicą Matki Bożej: Salus Populi Romani, dokąd przed każdą pielgrzymką przyjeżdża na modlitwę Papież Franciszek. Przy tej bazylice, jak przekazują świadectwa, przechadzał się św. Stanisław Kostka ze swoim socjuszem, który zapytał go, czy kocha Matkę Bożą? Ten bez chwili zastanowienia odpowiedział: Oczywiście, przecież to moja Matka!

Następnie udaliśmy się do kolejnego w Wiecznym Mieście kościoła, w którym znajduje się Ikona Matki Bożej Nieustającej Pomocy, skąd na cały świat wzięła początek nowenna, którą odmawiamy w każdą środę w naszym kościele.

Pełni zadumy i pięknych wspomnień wróciliśmy do naszych domów, z jedną osobą więcej w grupie, bo ze św. Stanisławem. Chcemy zapoczątkować peregrynację Jego relikwii wśród rodzin ministrantów naszych parafii. Mamy w sercu jego dewizę życia: „Do większych rzeczy zostałem stworzony!”