XXI międzyzdrojska organowa „uczta dla melomanów”
Muzyka klasyczna, a w niej organowa, przynależą do tej „lepszej cząstki” muzycznego dziedzictwa ludzkości. Rozbrzmiewając ze swej natury najczęściej w kościele nabiera szczególnego wyrazu, bowiem łączy w sobie to, co ludzkie i to, co boskie.
To połączenie stwarza także znakomitą okazję do poznawania innych wytworów duchowych człowieka, poprzez obcowanie z architekturą, rzeźbą, malarstwem, a nierzadko i z poezją. Profesor Feliks Rączkowski, jedna z czołowych postaci polskiej muzyki organowej XX wieku, mówił: „Organy są nieodłącznie związane z kościołem. Zawsze powtarzam, że nie ma organów bez kościoła jak i kościoła bez organów. Budowa tego instrumentu, cały „entourage”, nie ma lepszego miejsca dla tej sztuki, jak właśnie świątynia. Kościół nadaje szczególną atmosferę, niepowtarzalną akustykę. Wszystko to składa się na głębokie przeżycie i niepowtarzalny nastrój.”
W to połączenie od lat wpisuje się „Perła Bałtyku”, jak mówią o Międzyzdrojach. Słynie ona z ciekawych muzycznych imprez i wydarzeń kulturalnych. Cyklicznie już od 21 lat, w miesiącu sierpniu ogromnym zainteresowaniem cieszą się „Międzyzdrojskie Czwartki Organowe”. Są one z pewnością dobrą okazją do uzupełnienia swojej ogólnej wiedzy muzycznej, pogłębienia posiadanych wiadomości, przy jednoczesnym poznaniu języka muzycznego i geniuszu wielkich twórców klasyki.
Przez ten czas miłośnicy muzyki organowej słuchali gry wybitnych organistów nie tylko z Polski, ale także niemal z całej Europy. Zróżnicowany repertuar koncertów sprawiał, że zarówno miłośnicy muzyki dawnej, wielbiciele klasyki, jak i entuzjaści współczesnych opracowań muzycznych odnajdowali coś dla siebie.
Międzyzdrojskie organy to instrument wybudowany w 1862 roku przez zakład budowy organów Barnima Grüneberga, który znajdował się przy ulicy Grosse Domstrasse 24 (obecnie ul. Farna) w Szczecinie. Instrument oznaczony numerem 53 posiadał trakturę mechaniczną. W październiku 1862 roku Carl Loewe odbierał nowo wybudowane organy do ukończonego już kościoła w Międzyzdrojach. W 1914 roku Felix Grüneberg - syn Barnima, przebudował organy, zmieniając trakturę na pneumatyczną, zachowując część piszczałek organów z 1862 roku oraz pozostawił szafę organową, której projektantem był znany pruski architekt Friedrich August Stüler. Organy zostały oznaczone numerem 712. Odbiór rozbudowanego instrumentu miał miejsce 3 października 1914 roku. Miał on (i ma) 2 manuały, klawiaturę nożną oraz 22 głosy organowe. Można stwierdzić, że na przestrzeni lat nie wprowadzono żadnych większych zmian mających wpływ na oryginalność tego instrumentu, dlatego pozostają one nadal wspaniałym dziełem sztuki organmistrzowskiej.
Korzystając ze wspaniałej akustyki „piotrowej świątyni” i „króla instrumentów” - w tym roku, po konsultacjach ks. prał. dr. Mariana Jana Wittlieba i kierownika artystycznego dr Małgorzaty Klorek - gościliśmy i mogliśmy słuchać (z racji pandemii tylko polskich organistów): prof. Bartosza Jakubczaka, prof. Romana Peruckiego, prof. Adama Klareckiego oraz prof. Andrzeja Chorosińskiego.
Przez te 21 lat wśród innych polskich wybitnych organistów wystąpili też: Zygmunt RYCHERT, Małgorzata KLOREK, Adam KLARECKI, Robert GRUDZIEŃ, Radosław MARZEC, Elżbieta KAROLAK, Bogdan NARLOCH, Maria KRAJEWSKA, Piotr RACHOŃ, Błażej SROKA, Jerzy KUKLA, Ewa POLSKA, Jan DUDA.
W plejadzie organistów zagranicznych grali: Daniel ZARETZKI (Rosja), Edgar KRAPP (Niemcy), Hainz BALLI (Szwajcaria), Marek KUDLICKI (Austria), prof. Tomasz Adam NOWAK (Niemcy), Hans Jurgen KAISER (Niemcy), Zbigniew KRUCZEK (Belgia), Ursula GRAHM (Szwecja), Michal NOVENKO (Czechy), Wolfgang RIEGEL-SONTACCHI (Austria), Eero Annala (Finlandia), Vincent GRAPPY (Francja), Johannes SCHLAGE (Niemcy), SimonaFRUSCELLA (Włochy), Ennio COMINETTI (Włochy), Fabrice PITROIS (Francja), Angelo CASTELDO (Włochy), Frank ZIMPEL (Niemcy), Bengt WITTJE (Szwecja), Olga DMYTRENKO (Ukraina), Johan HERMANS (Belgia), Stefan SCHARF (Niemcy), Jaroslav TUMA (Czechy), Josef HOFER (Niemcy), Neithard BETHKE (Niemcy), Torsten LAUX (Niemcy), Rubin ABDOULLIN (Rosja), Ulf LAUENROTH (Niemcy), Renata LESIEUR (Litwa), Kare NORDSTOGA (Norwegia), Ferruccio BARTOLETTI (Włochy), Thomas THON (Czechy), Bengt WITTJE (Szwecja), Tore Bjorn LARSEN (Dania), Simon PEGUIRON (Szwajcaria), Markus PFANDLER (Austria), Marcel RODE (Niemcy), Ksenia POGORELAYE (Białoruś), Andrej MIELEWCZYK (Niemcy).
Od początku z wielkim zaangażowaniem propagatorem tych koncertów jest mgr sztuki Andrzej Mleczko - wieloletni dyrektor domów kultury w Wolinie i Międzyzdrojach. Koncerty prowadzi zaś znana fotograf i dziennikarka Maja Piórska, a organy od strony technicznej przygotowuje organmistrz Krzysztof Urzykowski.
Organizatorem Czwartków Organowych jest Międzyzdrojski Międzynarodowy Dom Kultury i Parafia rk. pw. św. Piotra Apostoła przy finansowym wsparciu Urzędu Miasta i Gminy Międzyzdroje oraz kilku sponsorów: Stanisława Sapały i Mirosława Tyszkiewicza (Hotel Aurora) oraz kwiaciarnie „Fiołek” i „Tulipan”.
Wyrażamy naszą wdzięczność wszystkim zaangażowanym i dobroczyńcom, dzięki którym przez 21 lat licznie zgromadzona publiczność z Polski i z zagranicy, może poznawać muzykę klasyczną - w organowym wydaniu - od renesansu po współczesność. Zapraszamy w przyszłym roku w sierpniu.
x.TT